Ako Začať

1) FILOSOFIE Jistě jste už slyšeli - nebo spíše četli - známé „parkourové přísloví“: "Kde jiní vidí překážku, my vidíme cestu...". V těchto větách v podstatě spočívá filosofie parkouru. Na svojí cestě překonávej veškeré překážky, jak nejrychleji můžeš. Nezdržuj se zbytečnými pohyby, jednej jako by v krizové situaci. 2) TRÉNINK A POSILOVÁNÍ Bez tréninku nejde nic. Parkour není výjimkou. Je potřeba neustále posilovat fyzickou i psychickou stránku sebe sama - nejlépe postupným tréninkem. Pro úplné začátečníky v "oboru" doporučujeme nepřeceňovat se. Začínat na malých výškách a vzdálenostech a teprve pomalu, krůček po krůčku, zlepšovat své dovednosti. Zpočátku je hlavně důležité zvládnout techniku dopadu (bez i s PKrollem). Užitečná věc je také vaultování (přeskoky), při kterém se naučíte chovat na překážce a další pohybové techniky, vhodné pro různé typy situací. Na dané techniky se poptejte zkušenějších, nebo použijte www.google.com. Velice kvalitní návody v angličtině najdete na http://www.zanshinstudios.com/learn/parkourtutorials.html Pro začátky je velice dobré trénovat venku i v tělocvičně, dopadat na žíněnky, nebo venku na měkkou půdu. Venku získáte přehled o svých reálných schopnostech, zvyknete si na nejrůznější povrchy, materiály a typy překážek. V tělocvičně zas můžete bezpečně zdokonalovat techniku. Důležité je posilovat svoje tělo a vytrvalost - zaměřte se zejména na ruce, nohy a břišní svaly. Pro lepší vytrvalost zkuste běhat, jezdit na kole, bruslích, nebo jakýkoli jiný vytrvalostní sport. Pokud máte v okolí svého bydliště nějaké starší a zkušenější parkouristy, určitě byste je měli kontaktovat. Oni vám zajisté rádi pomohou. A jestli ne, nebojte se zeptat na fóru: http://www.parkour.cz/forum Ze začátku je vhodné udržovat poměr tréninku asi takovýto - 10% parkourové techniky a 90% veškeré ostatní posilování, běhání atd. Natáčení a prezentování svého parkouru nechte na později, radši věnujte čas tréninku a filmujte, co jste se naučili, spíše než hned to, co neumíte. 3) PARKOUR V PRAXI Až si budete jisti, že zvládáte veškeré základy - dopady, přeskoky - zkoušejte sem tam menší flow - běh s překonáváním překážek. Takovýto běh je vlastně podstatou parkouru. Zde plně zužitkujete své dovednosti. Při takovém běhu je důležitá schopnost rychlé a účinné adaptace a improvizace. Příliš se však nenamáhejte, protože se stoupající únavou klesá kvalita pohybu, což může při neopatrnosti a nedostatečné soustředěnosti v důsledku vyčerpání organismu vést k ošklivým pádům nebo i zraněním. Postupně zkoušejte vaší flow prodlužovat. (Např. flow trvající minutu a půl se dá považovat za velmi dlouhou.) Nebo se naopak pokoušejte zdolávat danou vzdálenost za co nejkratší časový úsek. Ovšem stále buďte opatrní a obezřetní. 4) SHRNUTÍ BEZPEČNOSTI a) Trénujte ve skupince - minimálně 2 - z důvodu možných zranění. b) Bez základů se NIKDO NEOBEJDE! Nejdříve se naučte dopadat, odrážet a běhat. c) Nepřeceňujte se. V parkouru nejde o to, abyste se mohli před někým vytahovat. d) Respektujte své tělo a okolní prostředí, snažte se nepoškozovat cizí majetek. e) Respektujte lidi, co s vámi slušně jednají. Pokud se jim na parkouru něco nezdá, pokuste se jim vše v klidu objasnit, ale pokud si budou přát, abyste přesto opustili místo, kde trénujete, raději tak učiňte. f) Nebojte se zeptat zkušenějších parkouristů. g) Velké výšky a akrobacie NENÍ ZA KAŽDOU CENU SOUČÁST PARKOURU! h) Sledujte pravidelně www.parkour.cz a zapojte se do komunity na diskuzním fóru.